Behandling – sådan kan jeg hjælpe dig

B

Lad os forestille os, at du har en oplevelse af, at din hjerne kører i højeste gear: Grublerierne og bekymringerne tager fuldstændig overhånd, og tankemylderet medfører en kropslig tilstand af uro, frygt, tristhed, stress, angst, lav selvfølelse m.m.

Som udgangspunkt er det helt naturligt at tro, at man får det bedre ved at undgå de situationer, som fremprovokerer tankemylder og kropslig uro. Og at man kan finde løsninger ved at holde fokus på tankerne, når de er der.

Men tanker og følelser er ikke rationelle. De kører i ring, og du ender ved dit udgangspunkt, hvor du så bare starter forfra. Denne tilstand vil oftest give dig en følelse af at være ude af kontrol.

Tanker ved ikke selv, om de er vigtige

Det, du bl.a. skal lære, er, at tanker ikke selv ved, om de er vigtige. Og at dine tanker ikke er dig. Du kan have masser af tanker, der går stik imod alt, hvad du står for. Jeg hjælper dig med at vælge, hvilke tanker du skal give opmærksomhed. På den måde kan du mindske den tid og energi, du bruger på uhensigtsmæssige tanker.

I den metakognitive terapi kigger vi på de strategier, du bruger, som er med til at fastholde din psykiske mistrivsel – og som forhindrer dig i at leve dit liv, som du gerne vil. Vi arbejder med tankens natur, og du vil få helt konkrete redskaber til at håndtere dine tanker og genvinde kontrollen.

Metakognitiv terapi er baseret på den nyeste viden og særdeles effektiv til behandling af:

/* ]]> */